اهمیت زمان در زندگی + 2 کار از حضرت علی قبل از شهادت

 

بیاییم بررسی کنیم در سالی که گذشت چقدر از فرصت‌هایمان استفاده کردیم؟ چقدر از لحظه‌های زندگیم استفاده کردم که مفید‌تر باشد؟ در محرم سال گذشته در سفر اربعین که داشتیم و همین ماه رمضان سال گذشته که از خدا می‌خواستیم که این ماه رمضان آخرین ماه رمضان عمر ما نباشد که همینم شد. الان بررسی کنید ببینید یکی از کاراهای مهم که در همین ابتدای ماهی که گذشت تا الان آن کارهایی که دوست داشتم را چقدرش را انجام دادم.
کتاب راهنما می‌گوید:

أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يَا حَسْرَتَا عَلَىٰ مَا فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ وَإِنْ كُنْتُ لَمِنَ السَّاخِرِينَ

تا مبادا کسی فریاد واحسرتا بر آرد و گوید: ای وای بر من که جانب امر خدا را فرو گذاشتم و وعده‌های خدا را مسخره و استهزا نمودم.

در ادامه به دو درسی  که امیرالمومنین علی علیه السلام قبل از شهادتشان انجام دادند تا به ما بیاموزند که زمان چقدر اهمیت دارد می‌پردازیم.

زمانت را خرج بیهودگی نکن

یعنی یکی از غصه‌هایی که مردم در روز قیامت می‌خورند وقت تلف کردن است. حتی حضرت علی علیه السلام در زمان شهادتش زمان را غنیمت شمرد و به همه گفت:
هرسؤالی دارید از من بپرسید تا قبل از اینکه من را از دست دهید.
پس اگر دوستی داریم که مارا به یک جلسه کتاب خوانی دعوت می‌کند به او جواب رد بدهیم و اگر دوست دیگرمان مارا جایی دعوت کرد که عملاً هیچ فایده‌ای برای ما ندارد سریعاً قبول کنیم. زمان در زندگی ما هیچوقت نمی‌ایستد پس تا حد امکان از آن استفاده کنیم.

از کمترین زمان بهترین استفاده

امیرالمومنین در جای دیگر وقتی برایشان کاسه‌های شیر آوردند ایشان گفتند از باقی مانده این شیر‌ها به قاتل من بدهید. حتماً با خودتان می‌گویید چه ربطی دارد ما باید یاد بگیریم برای محبت کردن به دیگران از همین الان شروع کنیم زمان به سرعت داره می‌گذرد حتی شمایی که الان داری این مقاله را می‌خوانی آیا می‌توانی زمان را به چند ثانیه قبل برگردانی؟

بله دوست من حضرت علی با این کارشون نشون دادند که حتی وقتی چیزی به عمرت هم نمانده باید آخرتت کم نذاری پس از همین الان شروع کن بلند شو اگه کدورتی با کسی داری کنار بگذار حتی اگه می‌گویند تو کم آوردی ولی نشان بده که حرف مردم برایت در مقابل سخن خدا ارزشی ندارد.

بسیار ممنون که تا آخر این مقاله با ما همراه بودید. شما می‌توانید با ورود به صفحه اعتقادی پشتیبان من مقالات بیشتری را مطالعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید