تعیین مسیر درست

تصور کنيد که شما قصد مسافرت داريد روشن است که ابتدا مقصد و زمان حرکت را معين مي کنيد و سپس شروع به فراهم کردن مقدمات کار مي کنيد. وسايل و لوازم مورد نيازتان را برمي داريد و از سلامت خودروي خود مطمئن و به اين ترتيب آماده حرکت مي شويد. اما بلافاصله يک سوال مطرح مي شود: از کدام مسير برويم؟

 

در واقع شما نياز به نقشه راه داريد. چرا که روشن نبودن مسير و نقشه راه مي تواند باعث معطلي و سردرگمي و حتي بيراهه رفتن شود تا جايي که ممکن است پس از ساعت ها حرکت هرگز به مقصدتان نرسيد و فقط خستگي، فرسودگي و استهلاک عايدتان شود. دستيابي به اهداف نيز چنين ماجرايي دارد. شما با دقت تامل و مشورت و با معيارها و ملاک هاي صحيح هدفي را براي خود طراحي مي کنيد. پس از آن با شناخت و تقويت منابع دروني و اصلاح و برطرف کردن موانع دروني خود را تجهيز و آماده حرکت مي کنيد اما اکنون نياز به نقشه راه داريد بايد دقيقاً روشن کنيد که از کدام مسير و به چه شکل مي خواهيد به اهداف خود برسيد. چرا که اغلب متوجه مي شويم مسيرهاي فراوان و متعددي هست که همه به نوعي به مقصد منتهي مي شود. در چنين شرايطي کدام راه را انتخاب مي کنيم؟ به عبارت ديگر ويژگي هاي انتخاب يک نقشه راه چيست؟

 

۱٫- از درستي مسير مطمئن شويد. دقت و بررسي کنيد آيا اين مسير شما را به هدفتان مي رساند؟ آيا به درستي آن اطمينان داريد؟ آيا مطمئن هستيد که به بيراهه نمي رويد. توجه داشته باشيد که قرار نيست ما به هر شکل و وسيله اي و از هر طريقي به خواسته هايمان برسيم. چرا که به عنوان نمونه ممکن است براي کسب موفقيت هاي مالي، دست به دامان راه هاي اشتباهي شويم. پس مسير بايد معقول و مورد رضاي خدا باشد. در این قسمت می تونیم از کسانی که این راه را رفته اند و یا مشاورین کمک بگیریم و زمانمون رو جلو بندازیم.

۲٫ – کوتاه ترين راه را انتخاب کنيد. بديهي است که ما در سفرمان معمولا جاده اي را گزينش مي کنيم که کوتاه تر باشد و از طريق آن در زمان کمتري به مقصد برسيم. اين بسيار عالي است. اما يادمان باشد که الزاما کوتاهترين راه درست ترين راه نيست. در واقع ما به شرطي کوتاه ترين مسير را انتخاب مي کنيم که از درستي آن اطمينان حاصل کرده باشيم. به این هم دقت داشته باشین که خلاقیت شما این جا نقش مهمی داره، یعنی گاهی اوقات باید اوضاع رو بررسی کنید و ببیند می تونید راهی غیر از راهی که دیگران می روند رو بروید و در ازای اون زمان رو بخرید؟!

۳٫ – مسير کم خطر و ايمن را گزينش کنيد. ببینید دوستان شاید بپرسید که دقیقا من باید چکار کنم ؟ این بستگی به حرفه و شغل و رشته شما داره … من اینو به شما بگم که هرچه مطالعه و آموزش شما در رشته و هنر شما بالاتر بره شما قطعا موفق تر خواهید بود و هر هزینه که پرداخت کنید سرمایه آینده شما می شود.

دقت داشته باشيد که برخي راه ها ممکن است بسيار حادثه آفرين و دردسر ساز باشد؛ بنابراين عقل حکم مي کند مسير انتخابي ما کم خطر باشد. اما باز هم يادمان باشد شرط اول، درستي راه است. چه اين که ممکن است راهي بي خطر اما نادرست باشد و در نقطه مقابل مسيري را که از هر لحاظ به درستي آن يقين داريم خطراتي هم داشته باشد در چنين شرايطي بايد با دقت و رعايت نکات ايمني و توجه به علايم هشدار دهنده حرکت کنيم.

۴٫- نکته آخر که بسیار مهم است ، اين که در طول حرکت، هر چند وقت يکبار به خصوص در مواجهه با هر دوراهي و چند راهي به نقشه نگاهي بيندازيد و کنترل کنيد که به بيراهه نرويد و هر جا که در درستي مسير شک کرديد حتماً از افراد مطمئن و راه بلد سوال کنيد.

دیدگاهتان را بنویسید