گمشده ای به نام آرامش

یکی از دغدغه های خانواده های امروزی، نبودن آرامش در زندگی مشترک است.

چرا که اگر یه ذره دقیق تر به اطراف خودمون نگاه بکنیم، می بینیم که چقدر بیماری های روحی و روانی زیاد شده و خیلی ها حالشون مثل قبل خوب نیست، به خاطر اینکه خیلی چیزها عوض شده، الان دیگه هم جشن عروسی می گیرن و هم جشن طلاق، الان دیگه نه تنها ازدواج دو تا جوون دغدغه ی فامیل نیست بلکه مسئله ی طلاقشون هم مهم نیست.

اما واقعا چرا اینجوری شده؟ چرا انقدر همه چی عجیب عوض شده؟ چرا آرامش در خانواده ها کم شده؟

آرامش ذهن

آرامش کجاست؟

بعضی از ماها توی ثروت و مال دنیا دنبال آرامش هستیم، بعضی هامون هم همین که سراغ درس خوندن و مدرک گرفتن باشیم، آرامش داریم، بعضی ها هم توی عبادت با خدا دنبال آرامش می گردن

اما واقعا آرامش کجاست؟ چطوری میشه به آرامشِ در زندگی مشترک رسید؟ با پول؟ با عبادت؟ با چی؟

خوبه که بریم سراغ قرآن ببینیم، قرآن چند تا آرامش معرفی کرده:

نوع اول آرامش:

قران میگه تنها ذکر و یاد خدا آرام بخش دلهاست. (الا بذکرالله تطمئن القلوب رعد.28)

اما شاید برامون سوال باشه که پس چرا ما هر وقت این ذکر رو میگیم به اون آرامشی که دوست داریم نمی رسیم؟

خب اول باید ببینیم که ذکر خدا چیست؟ آیا فقط ذکر زبانی و مثلا گفتن سبحان الله است؟یا ذکر خدا، کمک کردن به یک انسان مومن هم هست؟ شاد کردن دل یک بچه یتیم هم هست؟ ذکر خدا، نماز هم هست، روزه هم هست، حج هم هست و …

نوع دوم آرامش:

قران میگه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفریدیم تا در کنار آنان به آرامش برسید، و در میانتان مودت و رحمت قرار داد،در این مساله، راز ها و نشانه هایی است برای گروهی که تفکر می کنند(روم/21)

راز؟

راز اول: تاهل، رمز رسیدن هدف

ومن آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا

خدا یکی از مهم ترین نشانه های خلفت خود را تاهل و زوجیت می داند. پس جای تعجب نداره که در روایات اشاره شده است که هر کسی ازدواج کند، نیمی از دین خود را کسب کرده است.

وبی راه نیست اگر بگوییم کسی که مجرد زندگی می کند، به بخشی از هدف آفرینش جواب منفی داده است.

راز دوم: هدف از ازدواج، آرامش

لتسکنوا الیها

نکته ی اولی که در این قسمت از آیه هستش اینه که ضمیری که خداوند آورده مونث هستش یعنی خودمانی تر اینکه اگر یک زن بخواهد، می تواند آرامش واقعی را در زندگی مشترک ایجاد کند و اگر نخواهد…

نکته ی بعد اینکه قرآن هدف از ازدواج رو آرامش معرفی کرده

اما سوالی که پیش میاد این است که اگر ازدواج محل آرامش است، چرا بسیاری از زن و شوهر ها خانه و خانواده را زندان خود می دانند و این همه زندگی به طلاق کشیده می شود؟

پس چرا بعضی افراد هنگامی که می خواهند آرام شوند، از خانه فرار می کنند؟ خانم درخانه حوصله اش سر می رود، اما آقا دنبال بهانه می گردد که دیرتر به خانه بیاید؟

راز سوم : دلت رو آینه کن، به آرامش می رسی

وجعل بینتکم مودة و رحمة

 اگر اون دختر و پسری که میخوان با هم دیگه ازدواج کنن، هدفشون خدایی باشه و بدون هیچ قصد و نظر سوئی، خداوند قلب این دوتا جوون رو با محبت بهم پیوند میده و اونها رو سرشار از عشق واقعی، یعنی عشق خدایی میکنه

البته تقریبا هممون اون اولای زندگی، وقتی که ازدواج می کنیم به همسرمون خیلی ابراز محبت می کنیم یه جوری که هر کسی نگاه میکنه با خودش میگه چه زوجه خوشبختی.

اما وقتی زندگی جلوتر میره و اون محبت ایجاد شده رو از زندگیمون پاک می کنیم، به جای حرف های عاشقانه به سمت همدیگه کفشو بشقاب و خیلی چیزهای دیگه پرتاب می کنیم.

البته خیلی ها معتقدند زن و شوهر کاملی که هیچ مشکلی با هم نداشته باشند، در دنیا وجود ندارد.

بهترین زن و شوهر

آرامش در زندگی مشترک چیزی نیست که نشه به آن رسید، چرا که خیلی خانواده ها رو می بینیم که به زیبایی در کنار همدیگر زندگی می کنن و بارزترین آنها خانمی به اسم فاطمه علیها السلام که اسم همسرش علی علیه السلام بود.

آیا می دانید که حضرت فاطمه علیها السلام از روز اول زندگی تا آخر عمرشون حتی یک درخواست از حضرت علی علیه السلام نکردند؟

شاید خیلی جای تعجب داشته باشه، به خاطر اینکه حضرت فاطمه همسره امیرالمومنین بودند و حق هر همسری این است که از همسرش درخواستی داشته باشه

اما بانو فاطمه علیها السلام درجواب من و شما فرموده که من می ترسیدم از علی علیه السلام درخواست کنم و او نتواند برآورده کند و نزد من شرمنده شود، چرا که من تحمل شرمندگی علی را ندارم

با این نوع نگرش به زندگی خیلی راحت میشه به آرامش رسید.

خب تا به اینجا که در مورد زن ها گفتیم، و اما مردها!

مردهای امروزی که مشکلات زندگی و مشکلات مالی دارند، بعضی اوقات وارد خانه که می شوند، می گویند: اعصاب ندارم، حوصله ندارم

اما باور کنید برای یک مرد خیلی سخت است که به خانه برگردد، در حالی که پول نداشته باشد یک قرص نان تهیه کند.بعضی روز ها امیرالمونین پول نداشتند برای همسرش یک قرص نان تهیه کند، خجالت می کشید وارد منزل شود

آیا می دانید اگر وارد محله و کوچه و خیابان شوید و به مردم محله سلام کنید، اما مردم جواب شما را ندهند، یعنی چه؟ ارباب ما آقا امیرالمومنین علی به مردم سلام می کرد، ولی مردم از روی دشمنی جواب سلام حضرت را نمی دادند.

اما حضرت بعد از آن همه فشار روحی، وقتی می خواستند وارد منزل شوند تمام غم و غصه هاش رو همراه با کفش بیرون در می گذاشت و بعد داخل خانه می شد

آرامش در زندگی مشترک

چند سوال در مورد آرامش در زندگی

1. آسان ترین راه برای سالم زندگی کردن

سوال : آسان ترین راه برای سالم زندگی کردن و یافتن گنج آرامش در زندگی مشترک چیست؟

  • آسان ترین راه آشنایی، یک سلام است، ولی گرم و صمیمی.
  • آسان ترین راه قدر دانی، یک تشکر ساده است، ولی خالص و صمیمانه.
  • آسان ترین راه عذرخواهی، تکرار نکردن اشتباه قبلی است.
  • آسان ترین راه ابراز عشق به زبان آوردن آن است.
  • آسان ترین راه رسیدن به هدف، خط مستقیم است.
  • آسان ترین راه احترام، اجتناب از گزافه گویی و گنده گویی است.
  • آسان ترین راه جلب محبت، آن است که عشق بورزی و محبت کنی.
  • آسان ترین راه مبارزه با مشکلات، روبرو شدن با آنهاست، نه فرار.
  • آسان ترین راه رسیدن به آرامش، زندگی سالم است.
  • آسان ترین بحث، بحث درباره ی چیزهای خوب و امیدوار کننده است.
  • آسان ترین برد، آن است که خود را از پیش بازنده ندانی.
  • آسان ترین راه خوب زیستن، ساده زیستن است.
  • آسان ترین و در عین حال با ارزش ترین عشق، بی ریاترین آن است.
  • آسان ترین راه دوری از گناه، آن است که همیشه بدانی در پیشگاه خداوند هستی.
  • آسان ترین راه راحت بودن، آن است که خودت را همان طور که هستی، بپذیری و در همه حال خودت باشی.
  • و بالاخره، آسان ترین راه برای رسیدن به آرامش در زندگی مشترک، آن است که همان طور که برای خودت ارزش قائل هستی، برای همسرت نیز ارزش قائل شوی، یعنی هرچی برای خودت میخوای، برای همسرت هم بخواه

2. اثر پول ثروت در کسب آرامش

سوال: به نظر من، به هرحال پول، مقام، علم و امثال این ها، کم و بیش در آرامش انسان موثر است. شما به عنوان کارشناس خانواده، تا چند درصد پول و ثروت را در آرامش در زندگی مشترک دخیل می دانید؟

من فکر می کنم عده ای همدیگر را در ازای به دست آوردن پول فدا می کنند، اما عده ای در ازای به دست آوردن همدیگر، پول را فدا میکنند، یعنی برای به دست آوردن همدیگر، هزینه می کنند.

بیاین با خودمون روراست باشیم آیا من از اون دسته آدم هایی هستم که پول را فدای زندگی می کنم یا زندگی را فدای پول؟

متاسفانه خیلی از زن و شوهر ها این قدر پول را در آرامش سهیم می دانند که برای به دست آوردن پول، همدیگر را فدا می کنند. مثلا مرد از اول صبح تا آخر شب کار می کند، نه به مسائل مذهبی اهمیت می دهد، نه به تفریح خانواده و نه به تربیت فرزند.

حتی گاهی اوقات پدر نمی داند که فرزندش کلاس چندم است! اگر از این آقا سوال کنید: شما که این همه برای به دست آوردن رزق حلال تلاش می کنید و صبح تا شب خود را برای این کار گذاشته اید، این پول را برای چه می خواهید؟ جواب خواهد داد: برای اینکه خودم و خانوادم به آرامش در زندگی مشترک برسیم

شما که آرامش را برای پول، از خود گرفته ای! شب که به خانه می آیی، آن قدر خسته هستی که حوصله نداری با بچه ها و همسرت صحبت کنی پس این آرامش کجاست و کی به دست می آید؟ تا چه زمانی میخواهی جلو بروی؟

پیامبر مهربانی ها می فرمایند:

قلب های شما سه گونه است:

  1. گروهی قلبشان مشغول دنیا و پول است و همیشه رنچ و سختی دارند، حتی با داشته هایشان، باز آرامش ندارند.
  2. گروهی در فکر آخرتند و بهشت به آن ها داده می شود.
  3. گروهی نیز در مسیر خدایی و رضایت خدا هستند، آن ها هم دنیا را دارند، هم آخرت و هم خدا را.

داشتن پول یا علم و یا مقام دنیایی، از دوجهت لذت بخش است، یکی لذت خودشان و دوم لذت خدمت به دیگران.پس این گونه نیست که مساله ی مالی اثر نداشته باشد.

چه بسا در روایات داریم که بعضی اوقات فقر، کفر می آورد. اما تا چه حدی؟ گاهی آن چنان در این مسائل غرق می شویم که فراموش می کنیم پول را برای تفریح می خواهیم، اما هیچ وقتی برای تفریح ندارید!

اما سجاد علیه السلام می فرمایند: من یک سوم از زندگی ام تفریح، یک سوم آن عبادت و یک سوم دیگر آن کار است.

بنابراین، عامل اصلی و مهم برای رسیدن به آرامش، پول نیست.

خانواده ها باید توجه کنن که پول را برای به دست آوردن همدیگر بخواهند، چون اگر برای به دست آوردن پول، همدیگر را از دست بدهیم، این ثروت و پول هیچ فایده ای ندارد.

3. یک آرامش استاندارد

سوال: با توجه به این که آرامش کامل را نمی توان ایجاد کرد، خصوصا در زندگی های امروزی که گرفتاری ها زیاد شده است به نظر شما یک آرامش استاندارد را با چه اموری می توان در زندگی ایجاد نمود؟

کامل ترین جواب، همان جواب قرآن است که در آیه ی 21 سوره روم، وقتی لتسکنوا الیها و آرامش را مطرح می کند، بعدش می گوید  وجعل بینکم مودة و رحمة

به نظر من، زمانی آرامش به وجود می آید که بین زن و شوهر مودت باشد. لازمه ی ایجاد مودت چند چیز است. مودت، همان محبت با همه ی وجود است که در اصطلاح عامیانه، عشق نامیده می شود.

کسی که می خواهد در زندگی او عشق وجود داشته باشد، باید انتظاراتش را منطقی کند. امروزه متاسفانه انتظارات غیر منطقی و نیازهای مادی کاذب در زندگی افراد زیاد شده است. برای همین انتقاد نیز گاهی بی جا  و برگرفته از نیازهای کاذب است.

گاهی نیاز هایی مطرح می شود که اصلا ضرورت زندگی نیست. در این حالت، مرد احساس می کند توانایی برآوردن نیاز های خانواده اش را ندارد، در نتیجه احساس ضعف و فشار روحی می نماید و دچار افسردگی یا اضطراب می شود که چطور خواسته های خانواده اش را فراهم کند.

مرد نیز گاهی عدم پاسخگویی به نیاز های کاذب و نامناسب همسرش را ضعف نابخشودنی خود می داند، در نتیجه به هرقیمتی می خواهد پاسخگوی نیاز خانواده باشد و در این مسیر از ورود حرام ها به خانواده تا ایجاد استرس شدید و تنش درخانواده رخ می دهد.

بنا براین ، برای این که مودت و رحمت در زندگی ما زیاد شود در نتیجه به آرامش در زندگی مشترک برسیم، اول باید انتظارات و حتی انتقادات منطقی شود. منظور این نیست که انتظار خود را بیش از حد پایین بیاوریم، زیرا قرار نیست که همه فقیرانه زندگی کنن.

مهم این است که انتظارات باید بر اساس توانایی ها باشد.

این نوشته مقدمه ای بود بر نوشته های آینده، امیدوارم که همراهمون باشید.

برگرفته از کتاب رازهای تسخیر قلب همسر نوشته ی مسلم داوودی نژاد که می تونید این کتاب رو از فروشگاه پشتیان من تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید