چشم و هم چشمی در زندگی
ببین داداش داخل بازارچه تا دروغ و قسم نخوری بازارت نمیچرخه ببین کِی بهت گفتم!
اگر به خانومت احترام بذاری و به موقع به محل قرار باهاش برسید بهتان می‌گویند: زن ذلیل
شنیدم می‌خواهی با قوم و خویشت که خیلی باهات هم دعوا کرد و هزار تا بدو بیراه گفته بود می‌خواهی آشتی کنی!! خب چند روز دیگه بهت نمیگن ساده، کم‌آوردی و نمی‌توانی از حق خودت دفاع کنی؟
از من می‌شنوی مهریه دخترتو بالا بگیر. بالای هزارتا مردم پشت سرت حرف می‌زنند و میگن دخترش کارشناسی ارشد داشت مفت داد دست مردم رفت.
ببین آخر هفته که میخواهیم فامیل‌ دعوت کنیم می‌خوام خانوم چهار مدل خورشت درست کنی میخوام چشم همشون دربیاد.
این چند مکالمه را ما به وفور در بین اقوام و دوستان و نزدیکان خود داریم. اکثر این افراد یک جلمه (غیبت نکرده باشیم)، (بلانسبت پشت) صحبتشان می‌گذارند و هرچه دیگه دلشان می‌خواهند می‌گویند. انگار که با این گفت این جملات قبل از غیبت کردن پشت سر فرد دیگر از بارگناهشان می‌کاهد.
خب بریم سراغ کتاب راهنما (قرآن) ببینیم خداوند در باره اینگونه افراد چگونه صحبت کرده است.

قرآن و چشم و هم چشمی در زندگی

خداوند در کتاب قرآن می‌گوید:

وَإِن تُطِعۡ أَكۡثَرَ مَن فِي ٱلۡأَرۡضِ يُضِلُّوكَ عَن سَبِيلِ ٱللَّه

اگر از بيشتر مردم روى زمين پيروى كنى تو را از راه خدا گمراه مى كنند.

یعنی چه ؟ کتاب راهنما می‌گوید: اگر چشمت به کار مردم باشد و دنبال اکثریت باشید شما را از موفقیت‌هایتان دور می‌کنند. آخه من آرامشمو دادم، اعصابمو دادم، زندگیمو براش دادم. رفیق، دوست، برادر ما که نمی‌توانیم همۀ مردم را داشته باشیم. چشم و هم چشمی در زندگی بسیار آسیب زننده است. اینکه فلان فامیل مبل درجه یک خریده برای خودش ما هم بریم بخریم اینکه الان همۀ مردم سه نوع غذا برای مجلس عروسی می‌دهند ما هم سه نوع غذا بدیم تا عقب نیافتیم.

رفقا این مواردی هست که مانند خوره به جان و زندگی یک مسلمان می‌افتد. ما همیشه باید سعی کنیم آرامش و رضای خدا را داشته باشیم زیرا رضایت خداوند، رضایت دیگران را به همراه دارد.

نکته شرعی

روزه‌هایی که در ماه مبارک رمضان قضا می‌شود، فقط یک سال فرصت دارید بجا بیاورید. یعنی اگر ماه رمضان امسال روزه‌های ما قضا شود فرصتش تا ماه رمضان سال آینده می‌باشد. حالا اگر کسی این یک سال را از دست داد باید به ازای هر یک روزه‌ای که باید ادا کند همچنین باید کفاره هم بدهد.

امیدواریم که این مقاله هم مانند  مقالات دیگر برایتان مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید